Hans van Dam is stuurman van het best presterende Nederlandse F18 team in 2018. Samen met zijn vader werden ze onder andere 4e op het WK in Sarasota. We kijken terug en vooruit!
Jullie zijn in 2018 voor het eerst met een decksweeper gaan varen. Waar zie je de grootste voordelen, en waar de nadelen?
Nadat we de snelheid van Mischa (Heemskerk) met zijn decksweeper op het WK in Denemarken zagen, begrepen we dat de decksweeper de nieuwe standaard zou worden. Dat is de reden dat we in 2018 met de Goodall Design decksweeper zijn gaan varen! Ten eerste zit, doordat er meer zeiloppervlak onderin zit, het zeilpunt lager. Ook creëer je een endplate effect doordat de onderkant van het zeil op de trampoline ligt. Dat zijn naar mijn idee duidelijke voordelen van de decksweeper. Met minder wind zou het een nadeel kunnen zijn dat je minder druk bovenin het zeil hebt; we hebben hier echter nog geen snelheidsnadeel gemerkt. Ook is het voor de bemanning wennen qua boathandling – bij de overstag gaat de bemanning altijd voorlangs de mast. Ook de gijp vereist wat meer coördinatie; onder 15 knopen gijpen wij ook met de bemanning voor de mast, daarboven één voor één achter de decksweeper langs. Na wat oefening is dit zeker niet veel moeilijker dan met een conventioneel grootzeil.
Tijdens de Ronde om Texel werden jullie tweede. Hoe heb je de ronde beleefd?
De Ronde om Texel dit jaar was onze eerste wedstrijd met decksweeper. We hadden een paar keren gevaren om het zeil goed op de boot te zetten en de masttrim aan te passen. Dit pakte goed uit, want we hadden goede snelheid op Texel! Vanaf de VC boei hadden we de leiding van de race. Helaas kwamen de Britten Grant en Adam Piggott ons voorbij bij de Razende Bol: zij konden met hun gewicht de spinnaker eerder zetten in een reach. Om zo de winst op Texel te verliezen was zuur, maar toch waren we heel erg tevreden met onze tweede plek overall!
Jullie hebben ook nog de UK nationals gewonnen. Wat vond je van het niveau van de Engelsen?
In de UK (Brightlingsea) kregen we de kans revanche te nemen op de Britten die ons de overwinning op Texel afnamen! Het was heel makkelijk aan te rijden voor ons; nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich waarvandaan het maar een half uur rijden was naar Brightlingsea. Tussen Texel en de UK nationals hebben we nog veel tijd gehad om de boot verder te trimmen en te wennen aan de decksweeper. Dit wierp in Engeland vruchten af: we wonnen alle 9 races. Dit verbaasde ons wel; de aanwezige Britse teams varen normaal vooraan mee tijdens EK’s en WK’s.
Hoogtepunt was natuurlijk de 4e plek op het WK, waar jullie lang op medaillekoers lagen.
Waar maakten jullie daar het verschil ten opzichte van eerdere WK’s ?
Een van de belangrijkste factoren is dat we dit seizoen erg goede bootsnelheid hadden. De charterboot in Sarasota (Florida), waar het WK was, hebben we volledig naar onze eigen smaak gemaakt. Dat kostte drie dagen, maar heeft er wel voor gezorgd dat we ook deze boot volledig op snelheid hadden. Bovendien hadden we hele goede focus tijdens het WK; de enorme hoeveelheid vlagen en shifts in Sarasota maakten het nog belangrijker om constante concentratie te houden.
Waarom moest een Belg toch weer Nederlands kampioen worden?
Gevoelig punt…! Patrick Demesmaeker en Gilles Tas gaan altijd al erg hard. In Medemblik was het stuivertje wisselen tussen ons, maar voeren zij toch iets beter dan wij en moesten we genoegen nemen met de tweede plek. Volgend jaar weer een poging!
Wat zijn jullie doelstellingen voor 2019 en waar zie je verbeterpunten?
2019 begon voor mij met de Australian nationals in Adelaide van 21-26 januari 2019 – ik was in Australië nadat ik in december de Rolex Sydney Hobart Yacht Race had gevaren. De vloot in Adelaide was van hoog niveau met bijna 40 deelnemers. Ik voer daar met mijn bemanningslid Jamie Christensen op een Edge. Het was wennen, aangezien ik nog niet eerder een Edge had gevaren en mijn bemanning en ik nog niet eerder samen hadden gevaren, maar konden toch een top 10 plaats varen (7e); een mooi begin van 2019! Ons hoofdevenement in 2019 is het WK in Spanje. Dit wordt een fantastisch evenement; ik verwacht dat er rond de 150 boten zullen zijn. Vorig jaar bewees het een fantastische plek te zijn om een evenement te houden! De Australiërs komen zelfs met ongeveer 10-15 teams. Het doel voor volgend jaar is dus zo goed mogelijk te varen op het WK. Daarvoor zullen we mee moeten groeien met de rest van het veld; onze bootsnelheid kan altijd beter. Daarvoor zijn we deze winter al bezig door te kijken naar o.a. de positie van onze zwaardkasten, settings van de mast en de decksweeper. Verder is het wachten tot het iets warmer wordt in Nederland zodat we weer met de F18’s het water op kunnen!
Wik Becker